Vennesla historielag, veterantreff.

Torvald Hellum innledet om oppstarten av laget i 1983. I samtalen etter deltok han,samt den første formannen Egil Lie, og øvrige styremedlemmer Åse Voreland og Arne Krogstad I tillegg til dagens leder Øyvind Bakken. Dato for møtet 30.1 2020

Datering: 2020

Fotograf: Øyvind Bakken

Venneslafilmen fra 1951.
Venneslafilmen fra 1951.

Olav Strandberg har gjort et uvurderlig arbeid med innsamling og digitalisering av lokalt filmstoff. Og vi har vært så heldige å få lov å dele denne filmskatten med dere, og vil i året som kommer (2021) dele VENNESLAFILMER på nettstedet vårt, men kommer her med en smakebit. Dette er den første filmen som ble produsert i 1951, og er digitalisert fra 16mm film. Når nye filmer kommer vil de bli samlet i en egen kategori i filmarkivet hvor Olav’s enorme arbeid vil bli samlet - og prissatt.

Sven Olav Stiansen - Her er mitt liv
Sven Olav Stiansen - Her er mitt liv

Sven Olav Stiansen er den andre i Vennesla historielags serie «Dette er ditt liv» i samtale med Ove Holmquist Arntzen, på Venneslastua 29. november 2022. Sven Olav har vært både skihopper, næringsdrivende og ikke minst musiker. I 2023 er det 60 år siden han startet det populære bandet Showmakers. Han er også far til Jorun Stiansen som vant Idol i 2005.

Venndøler i Leeds
Venndøler i Leeds

I Vennesla er det et 70 talls medlemmer som er lidenskapelig opptatt av fotballklubben Leeds, men dessverre ikke har kunnet komme på kamp hverken i 2020 eller 2021. Venneslaklubben er direkte tilknyttet den engelske fanklubben som egen gruppe. Første offisielle turen gikk tilbake i 1999, og da med Torfinn Omdal som primus motor. Noen av de særs aktive nå er Dag Willy Olsen, Øyvind Øyna, Rune Djupesland og Steinar Skårdal som vi ser på filmsnutten. De to sistnevnte har sammen med andre venndøler også sin egen flis gravert på «golvet.» til monumentet til lagets største sønn Billy Bremner. Når de kommer på tur, står det innelåst en gitar klar til bruk når supporterne skal igang, og den eier Steinar Skårdal, og festen kan begynne. 1.mai helga er en helg de ofte blinker seg ut for å reise på kamp, og her er en snutt fra 2019.