Strandstien i Vennesla

4.desember 2020 ble snora klippet til den første infotavla på strandstien i Vennesla. I et ufyselig vær, men likevel et høydepunkt for de som hadde stått for prosjektet. Trygve Jortveit, Rolf Stokkeland, Håkon Honnemyr, Roald Omdal, Hans Gunnar Omdal, Vidar Abrahamsen. I tillegg var kultursjef Arnstein Håkonsen tilstede og åpnet hele seansen. Og ifølge «gjengen» enda en tavle er på beddingen!!

Datering: 2020

Fotograf: Øyvind Bakken

Se også...
Glimt fra krigen i Vennesla
Glimt fra krigen i Vennesla

Odd Arild Nordli og Bjarne Grundetjern var invitert til historielaget for å fortelle om 2.verdenskrig sett fra Vennesla. Og med pågående krig i Ukraina var det et alvorlig bakteppe denne kvelden. Og en meget fulltallig forsamling fikk en tankevekkende opplevelse. Underveis i filmen byttet foredragsholderen plass en stund uten at kameraet fulgte med, men lyden er der.

Venndøler i Leeds
Venndøler i Leeds

I Vennesla er det et 70 talls medlemmer som er lidenskapelig opptatt av fotballklubben Leeds, men dessverre ikke har kunnet komme på kamp hverken i 2020 eller 2021. Venneslaklubben er direkte tilknyttet den engelske fanklubben som egen gruppe. Første offisielle turen gikk tilbake i 1999, og da med Torfinn Omdal som primus motor. Noen av de særs aktive nå er Dag Willy Olsen, Øyvind Øyna, Rune Djupesland og Steinar Skårdal som vi ser på filmsnutten. De to sistnevnte har sammen med andre venndøler også sin egen flis gravert på «golvet.» til monumentet til lagets største sønn Billy Bremner. Når de kommer på tur, står det innelåst en gitar klar til bruk når supporterne skal igang, og den eier Steinar Skårdal, og festen kan begynne. 1.mai helga er en helg de ofte blinker seg ut for å reise på kamp, og her er en snutt fra 2019.

Øystein R Woxeng
Øystein R Woxeng

Øystein R Woxeng, biblioteksjef, kulturpersonlighet, politiker kan nevnes. Her i samtale med Arne Krogstad.