Venndøler i Leeds

I Vennesla er det et 70 talls medlemmer som er lidenskapelig opptatt av fotballklubben Leeds, men dessverre ikke har kunnet komme på kamp hverken i 2020 eller 2021. Venneslaklubben er direkte tilknyttet den engelske fanklubben som egen gruppe. Første offisielle turen gikk tilbake i 1999, og da med Torfinn Omdal som primus motor. Noen av de særs aktive nå er Dag Willy Olsen, Øyvind Øyna, Rune Djupesland og Steinar Skårdal som vi ser på filmsnutten. De to sistnevnte har sammen med andre venndøler også sin egen flis gravert på «golvet.» til monumentet til lagets største sønn Billy Bremner. Når de kommer på tur, står det innelåst en gitar klar til bruk når supporterne skal igang, og den eier Steinar Skårdal, og festen kan begynne. 1.mai helga er en helg de ofte blinker seg ut for å reise på kamp, og her er en snutt fra 2019.

Datering: 2019

Fotograf: Gerd Signe Eieland

STORFOLKET UNDER VIGELANDSFOSSEN
STORFOLKET UNDER VIGELANDSFOSSEN

STORFOLKET under Vigelandsfossen ble framført på Vigeland hovedgård i 1992, 1993 og 1994. Forfattere av stykket var Kai Erland og Oddvar Sørli. Instruktør 1992, 1993 Øyvind Hakestad. 1994 Alex Scherph. Filmet og redigert av Arne Krogstad.

Demenskoret Harmonien.
Demenskoret Harmonien.

Etter at serien om demenskor hadde gått på NRK, tok det ikke lang tid før ildsjeler i bygda satte i gang i Vennesla også, og i juni 2023 avholdt koret bakgårdskonsert på VENNESLASTUA for et fulltallig publikum.

Vennesla historielag på Bommen Olsok 2006
Vennesla historielag på Bommen Olsok 2006

Film fra Olsokfeiring på Bommen 2006 hvor bl.a Sturla Ertzeid kåserer.