Ei bu til Jørdis

Jørdis Hodnemyr ble 13.12.2022 hedret ved å få sitt navn på en julebod i Julegada i Vennesla. Det kom en bred omtale av alt hun har bidradd med gjennom mange tiår. Vi i historielaget hadde foreslått Jørdis med begrunnelse av at hun har vært med siden starten i 1983, flere år i styret og også leder av laget. I 20 år har hun pratet til alle bygdas 3.klasser i programmet fra Ull til klær som vi har filmet tidligere og også ligger i filmarkivet. Vi er stolte av å ha Jørdis med på laget, og legger ut film fra utnevnelsen.

Datering: 2022

Fotograf: Øyvind Bakken

Vennesla håndverkerforening
Vennesla håndverkerforening

Vennesla håndverkerforening, etablert på slutten av 1950 tallet. Film fra et arrangement i 1961, 1967, 1987 og i 1997. 1961 ble filmet av fotograf Smestad

Vennesla historielag 13.november 1986
Vennesla historielag 13.november 1986

Fra tid til annen har historielaget besøk av foredragsholdere andre steder fra denne kvelden på Vigeland Brugs festlokale var det søgnemannen Laurits Repstad som kåserte, og temaet var Spesielle trekk ved kulturlivet i Vennesla i historisk perspektiv.

Høie fabrikker gjennom 150 år.
Høie fabrikker gjennom 150 år.

Filmen er delt fra Torridal historielag. Det var gjennom mange år mange venndøler som hadde sin arbeidsplass her,og nok vil sette pris på gjensyn med sin gamle arbeidsplass.